تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/03/16 - 06:30
کد خبر: 506806

تجزیه و تحلیل چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛

چشم‌ها خیره به شورای نگهبان/ سیر تا پیاز ۸۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری

چشم‌ها خیره به شورای نگهبان/ سیر تا پیاز  ۸۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری

همزمان با آغاز بررسی صلاحیت ها، مروری بر شعارها، سوابق و گرایش‌های سیاسی ۸۰ داوطلب انتخابات ریاست‌ جمهوری داشته ایم. تحلیل ها از حضور پرشمار داوطلبان چیست؟

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فرایند ثبت نام از داوطلبان نامزدی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسیده و حالا نگاه ها به شورای نگهبان است که کدام چهره ها را تایید و کدام افراد را رد صلاحیت می کند. در همین راستا تعداد بالای ثبت نام کنندگان، غیبت برخی چهره های شاخص  اصلاح طلب و اصولگرا و ترکیب سیاسی ثبت نام کنندگان از جمله مواردی بود که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

در فرصت  پنج روزه برای نام نویسی ، درمجموع ۸۰ نفر برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

جزئیات سهم دسته‌بندی‌ها در میان نامزدها حکایت از آن دارد که از دولت سیزدهم: ۵ نفر (۱.محمدمهدی اسماعیلی ۲.مهرداد بذرپاش ۳.صولت مرتضوی ۴.قاضی‌زاده هاشمی ۵.داوود منظور)،

از دولت روحانی: ۴ نفر (۱.عبدالناصر همتی ۲.اسحاق جهانگیری ۳.عباس آخوندی ۴.محمد شریعتمداری)،

از نمایندگان مجلس فعلی: ۹ نفر(۱۲ درصد)، از نمایندگان ادوار مجلس: ۴۳ نفر(۵۴ درصد) خود را در قامت کاندیدای ریاست جمهوری دیده‌اند. نکته جالب تر آن که  ثبت‌نام برخی نمایندگان ادوار مجلس از آن جایی عجیب‌تر است که برخی از آن‌ها برای دوره دوازدهم نیز کاندیدا شده اما موفق به کسب رای از حوزه انتخابیه خود نشدند.

از بین 80 نفر ثبت نام کننده ۴۵ داوطلب از جریان سیاسی اصولگرا، ۱۹ داوطلب به صورت مستقل و سایر جریانات سیاسی و ۱۷ داوطلب نیز از جریان اعتدال و اصلاح‌طلب نام‌نویسی کردند.

 حماسه احساس تکلیف سیاسیون!

در این میان اما انبوه شرکت کنندگان برای ثبت نام در انتخابات دست مایه طنز کاربران شبکه های اجتماعی و با واکنش تحلیل گران و کاربران فضای مجازی همراه شد. در همین راستا، سید عباس صالحی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات از تعداد داوطلبان نامزدی ریاست‌جمهوری انتقاد کرد و گفت :« تا کی این نمایش مدلینگ را تماشا کنیم؟حضور متکثر، شلوغ و فاقد برنامه نامزدها در روزهای ثبت نام انتخابات مشکل فقدان تحزب و تشکل را آشکارتر می‌کند.‏ پس از انقلاب، تجربه نزدیک به نیم قرن انتخابات را داریم، آیا موعد رفع این نقیصه نشده است؟ تا کی این نمایش مدلینگ ... را تماشا کنیم؟»

ناصر ایمانی تحلیل گر اصولگرا نیز درباره مشارکت بالای نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری گفت :«تعداد بالای ثبت نام‌ها در این حجم را نمی‌توان پدیده‌ای مثبت ارزیابی کرد. یا آقایانی که ثبت نام کرده اند شأن و جایگاه ریاست جمهوری را نمی‌دانند یا خدای نکرده شأن و منزلت ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی به حدی پایین آمده که همه آقایان احساس تکلیف می‌کنند که در این صحنه حاضر شوند و این خود مشکلی است که چرا افراد مختلف تصور می‌کنند که این امکان را دارند تا به عنوان رئیس جمهور کشور یا به عبارتی نفر دوم کشور قرار گیرند. این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که من به یکی از این دلایل اشاره می‌کنم. در قانون اساسی ما آمده که «رجل سیاسی»، شورای نگهبان محترم ما هم هر شخصی را هم که به نوعی در کنش‌های سیاسی شرکت داشته، کافی می‌داند که به عنوان رئیس جمهور ثبت نام کند و این در حالی است که یکی از نیاز‌های مهم رئیس جمهور این است که علاوه بر سیاسی بودن به لحاظ توانایی‌های مدیریتی و اجرایی فهم و درک کافی و تجربه کافی را داشته باشد.»

المیرا شریفی مجری صداوسیما نیز به ثبت نام شدگان ریاست جمهوری کنایه زد و گفت :«  امروز خدارو شکر مراسم «احساس تکلیف سیاسیون» تمام شد و ۸۰ نفر در ۵ روز انتخابات برای ریاست جمهوری ثبت نام کردند.»

غلامحسین کرباسچی هم در توئیتی نوشت :«  لیست کاندیداها خیلی طولانی شده، بهتر نیست وزارت کشور در پایان مهلت، لیست افرادی را که نیامده‌اند،اعلام کند؟»  سایت الف نیز از منظر دیگری این احساس تکلیف 80 نفری را نقد کرد و آن را خارج از منطق سیاست دانست :« نامزدی افراد متعدد از یک جریان، جناح و اردوگاه سیاسی شاید در نگاه اول «تاکتیک» انتخاباتی تلقی شود اما به شرطی تاکتیک است که «استراتژی» وجود داشته باشد.مثلا در ادامه راه، وحدت شکل بگیرد و دیگران به فرد با زمینه اجتماعی و امکان رأی آوری بیشتر، رجوع کنند یا به نفع او کنار روند.  تنها در این صورت کثرت ثبت نام کنندگان ممکن است  توجیه داشته باشد. در غیر این صورت نشان تشتت و اختلاف در جبهه، جریان بوده و در نتیجه سردرگمی مردم را به دنبال دارد.»

 چرا مخبر نیامد؟

در حالی 5 تن از اعضای دولت پا به صحنه انتخابات گذاشتند که محمد مخبر معاون اول دکتر رئیسی و سرپرست فعلی دولت در ستاد انتخابات حاضر نشد. موضوعی  که بسیاری از کاربران آن را از روی توجه و جدیت مخبر در انجام وظایف خود و به پایان رساندن مسئولیت محول شده به او توصیف کردند. حسین انتظامی از چهره های اصلاح طلب نیز ضمن تقدیر از مخبر از او خواست که اجازه مداخله هیئت دولت در امر انتخابات را ندهد:« جناب آقای مخبر سلام ظرفیت بالایی از خود نشان دادید که فرصت‌طلبی نکردید و نامزد نشدید. حبذا این دولت ٣٠-٢٠ روز دیگر دست شما امانت است.

اگر می‌خواهید نام‌تان به نیکی و امانتداری در تاریخ بماند مانع از اظهار نظرهای مدیران دولتی، له یا علیه نامزدها بشوید؛ همچنین امکانات دستگاه‌ها.» با وجود این «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی مدعی شد که  جلسه‌ای کم‌سابقه که میان محمد مخبر، محسن رضایی و محمد باقر قالیباف برگزار شده و دراین جلسه، سه چهره ارشد جریان اصولگرا درباره نامزدی محمدباقر قالیباف به اجماع رسیدند. این اجماع نظر باعث پایان یافتن تردیدهای قالیباف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری شد و مخبر نیز که سابقا با برخی جریان های سیاسی در درون پاستور اختلافاتی یافته بود،از شرکت در انتخابات به عنوان نامزد تیم سیاسی پاستور اعلام انصراف کرد.

گفته می شود صادق محصولی دبیر کل جبهه پایداری و بخشی از این جریان نیز در این شبه ائتلاف حضور یافته اند. به ادعای دنیای اقتصاد قطعی شدن تصمیم مخبر درباره عدم حضور در عرصه رقابت‌ها،به اختلافات در تیم سیاسی پاستور نیز دامن زده است به گونه‌ای که مقداد نیلی از یک طرف و مهدی مجاهد از طرف دیگر تصمیم گرفتند به صورت جداگانه نامزدهای مد نظر خود را برای ثبت نام به وزارت کشور بفرستند.

از میان چهره هایی که از درون پاستور اعلام کاندیداتوری کرده‌اند اسماعیلی، منظور و صولت جریان نیلی را نمایندگی می‌کنند و در مقابل قاضی‌زاده  وبذرپاش نیز از طرف جریان دوم وارد گود انتخابات شده اند. بنابراین در نبود گزینه هایی چون فتاح و مخبر شاهد بروز جدایی در تیم سیاسی پاستور هستیم  و این مسئله به بحران گزینه برای تداوم راه دولت مستقر تبدیل شده است. این در حالی است که دفتر محسن رضایی با صدور اطلاعیه‌ای، برخی گمانه‌های رسانه‌ای درخصوص ائتلاف‌های انتخاباتی وی را تکذیب کرد.

 گلایه اصلاحات از خاتمی ؟

نکته قابل توجه در این دوره این بود که دو چهره اصلاح طلب یعنی سید محمد صدر و محمدرضا عارف در این انتخابات نام نویسی نکردند  اما این که چرا این دو پا به صحنه انتخابات نگذاشتند،به گفته محمدجواد روح روزنامه نگار اصلاح طلب،خاتمی پیش از این به صدر توصیه کرده بود نامزد انتخابات شود اما واکنش منفی برخی احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب او را از نامزدی منصرف کرده است.

درباره  عارف هم، ظاهرا کم‌توجهی اصلاح‌طلبان به او و انتقادهایی که به عملکرد وی در مجلس دهم داشته‌اند، او را برای نامزدی انتخابات دچار تردید جدی کرده بود. در همین باره سازندگی نوشته است :«  ‌دوره‌های قبل جبهه اصلاحات و اصلاح‌طلبان به اجماع می‌رسیدند و کاندیدایی را مطرح می‌کردند که آقای محمد خاتمی به‌ عنوان رهبر اصلاحات از نامزد مد نظر حمایت می‌کردند.

اما این ‌بار ظاهرا توجه چندانی به احزاب عضو جبهه اصلاحات نشد و آقای خاتمی پیشاپیش یک نفر را انتخاب کردند. چه اتفاقی افتاد؟ » برخی رسانه ها نیز درباره این انتقادها در اردوگاه اصلاح‌طلبان گزارش داده اند که گلایه برخی احزاب اصلاح طلب از سیدمحمد خاتمی مبنی بر دعوت شخصی از محمد صدر برای کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و عدم توجه به محوریت جبهه اصلاحات موجب شده که برخی رسانه ای های اصلاح طلب این موضوع را مورد اشاره و پیگیری قرار دهند.

 حضور قالیباف و بذرپاش ؛ غیبت مخبر و شمخانی

در اردوگاه اصولگرایی نیز برخی چهره ها که انتظار می رفت پا به صحنه بگذارند در انتخابات شرکت نکردند و شاید مخبر و  شمخانی  شاخص ترین آنان بودند. از دیگر سو اما محمد باقر قالیباف و مهرداد بذرپاش از جمله چهره هایی بودند که در روز آخر خود را به ستاد انتخابات رساندند.

قالیباف پس از ثبت نام پشت تریبون حاضر شد و گفت :«  با دقت به شرایط پیچیده کشور نگاه می‌کنیم و از خود می‌پرسیم کدام رویکردها باید تداوم پیدا کند؟ کدام باید تکمیل و کدام باید تغییر کند؟ ....نگرانی دیگر ما از این است که جدال‌های سیاسی باعث به‌حاشیه‌رفتن دغدغه‌های اصلی مردم و مسئله اقتصاد و معیشت شود.»

وی همچنین درباره دلایل ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد:«  دعوت اکثریت نمایندگان مجلس، خانواده‌های شهدا و نخبگان سیاسی من را به این جمع‌بندی رساند که اگر داوطلب نشوم حل مسائل اقتصادی که در دولت مردمی و مجلس انقلابی شروع کردیم، ناتمام می‌ماند.» قالیباف تاکید کرد :« در عرصه مدیریت کشور، این رئیس‌جمهور است که باید بی‌عذر و بی‌بهانه در نهایت کار را تمام کند . فتح قله، علاوه‌‌بر انگیزه و احساس وظیفه، تجربه و مهارت هم می‌خواهد.... تنها دیکته نانوشته است که غلط ندارد. باید کاری کرد تا همان‌گونه که مردم دیگر کشورها حسرت اقتدار ایران را می‌خورند، از پیشرفت این کشور نیز دچار شگفتی شوند.»

بذرپاش نیز در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت :« تعهد به ساخت 4 میلیون مسکن، ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، ناترازی های صندوق های بازنشستگی و انرژی و سایر قول ها و وعده های ایشان با جدیت دنبال خواهد شد.همچنان که تاکنون ۵۰۰ هزار قطعه زمین به مردم داده ایم در دولت پیشرفت ایران صندوق ملی مسکن را به صندوق ثروت ملی تبدیل می کنیم و ۵ میلیون قطعه زمین را با هدف ساخت مسکن به مردم واگذار می کنم.»

وی همچنین اظهار کرد:« دیپلماسی نتیجه‌گرا دستاورد کم‌سابقه‌ای داشت و ما مبتکرانه با دنیا مذاکره می‌کنیم.مسائل و مشکلات ایران را به خوبی می‌شناسیم. کشورداری با بگومگو به جایی نمی‌رسد. مردم از ما کار می‌خواهند.»

 شعارها وگرایش سیاسی و سوابق

در ادامه سوابق، شعارها  و  وعده‌های انتخاباتی و گرایش سیاسی این داوطلبان را براساس ترتیب ثبت‌نام آن ها در ستاد انتخابات کشور مرور می‌کنیم:

1-محمدرضا صباغیان/اصلاح ساختار اداری و سیاسی/مستقل/نماینده فعلی مجلس

2-مصطفی کواکبیان/صداقت با مردم/اصلاح‌طلب/نماینده ادوار مجلس

3-عباس مقتدایی/ورود رویکردها و سلایق مختلف  در ساختارهای کشور/اصولگرا/نماینده فعلی مجلس

4-قدرتعلی حشمتیان/بازنگری در قانون اساسی مستقل/نماینده ادوار مجلس

۵-سعید جلیلی/نیاز به تصمیم‌های نقطه‌زن اصولگرا/عضو مجمع تشخیص/ شورای عالی امنیت ملی

۶-علی لاریجانی/ارتفاع گرفتن از روش‌های منسوخ/اصولگرا رئیس ۳ دوره مجلس/عضو مجمع تشخیص

۷-محمود احمدی بیغش/عمل به قانون اساسی اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۸-محمد خوش‌چهره/حل مسائل ملی/اصولگرا نماینده ادوار مجلس

۹-عبدالناصر همتی/اصلاح امور در بدنه اجرایی کشور/برای بهبود شرایط اقتصادی/اعتدالی/رئیس بانک مرکزی در دولت دوازدهم

۱۰- احمد رسولی‌نژاد/دولت خوب، اقتصاد خوب اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۱1- وحید حقانیان/اهمیت دادن به مردم و کاربلدان جامعه/با هر نوع تفکر، سلیقه و نگرش
مستقل/معاون دفتر مقام معظم رهبری

۱۲-مسعود پزشکیان/ایجاد امکانات عادلانه و فرصت‌های برابر و رفع تبعیض ناروا/ اصلاح‌طلب نماینده فعلی مجلس

۱۳-علیرضا زاکانی/قرار دادن خط اصلی انقلاب و گفتمان خدمت صادقانه/در دولت خدمت محور اصولگرا/ نماینده ادوار مجلس/ شهردار تهران

۱۴-حبیب‌الله دهمرده/تبدیل نهاد ریاست جمهوری/به سنگری برای ساخت ایران/اصولگرا نماینده ادوار مجلس /استاندار اسبق

۱۵-محمدرضا میرتاج‌الدینی/ساماندهی معیشت مردم/اصولگرا/معاون پارلمانی رئیس دولت دهم/نماینده ادوار مجلس

۱۶-زهره الهیان/دولت سالم، اقتصاد سالم، جامعه سالم/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۱۷-فداحسین مالکی/اولویت توجه به استان‌های مرزی و محروم/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۱۸-محمدمهدی اسماعیلی/خدمت ادامه دارد/ تداوم دولت سیزدهم/اصولگرا/وزیر فرهنگ دولت سیزدهم

۱۹-مسعود زریبافان/دولت خدمت و مجاهدت برای حل مشکلات مردم/اصولگرا/رئیس بنیاد شهید در دولت دهم/عضو دوره دوم شورای شهر تهران

۲۰-حسین افشارزاده/خدمت به مردم/اصولگرا آجودان ریاست‌جمهوری/در دولت‌های نهم و دهم

۲۱-حسینعلی قاسم‌زاده/اهتمام جدی در مبارزه با فساد اداری و تکریم ارباب رجوع/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۲۲-محمود احمدی نژاد/تمرکز بر حل مشکلات معیشتی مردم/مستقل/رئیس دولت نهم و دهم

۲۳ -محمود صادقی/توسعه پایدار و متوازن بر محور علم، تولید ملی و عدالت/اصلاح طلب نماینده ادوار مجلس

۲۴-محمد مقیمی/دولت کارآفرین بر مدار علم و عمل/اصولگرا/رئیس دانشگاه تهران

۲۵-صادق خلیلیان/نیاز به رئیس‌جمهور اقتصاددان، توانمند، عدالت‌گرا و فسادستیز/اصولگرا/وزیر کشاورزی دولت دهم/ استاندار پیشین خوزستان

۲۶-ایرج شاهوردی/تقسیم عادلانه ثروت/اصولگرا/معاون اسبق هماهنگ کننده ارتش

۲۷-حسن محمدیاری/تجربه در زمینه وکالت و قضاوت /اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۲۸-مجتبی محفوظی/دولت افکار اَبکار/اصولگرا نماینده ادوار مجلس

۲۹-شهریار حیدری/ارتقای سطوح اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۳۰-علی صوفی/آشنایی کامل با مسائل اجرایی اصلاح‌طلب/وزیر تعاون دولت اصلاحات

31-محمدرضا پورابراهیمی/اولویت با حل مشکلات اقتصادی/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۳۲-حسین میرزایی/کفش آهنی می‌پوشم/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۳۳-محمدحسن قدیری ابیانه/حمایت از تولید و مبارزه با فساد/اصولگرا/سفیر اسبق ایران در مکزیک

۳۴-غلامحسین رضوانی/حمایت از مظلوم/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۳۵-محمد شریعتمداری/صدای همه مردم خواهم بود/اصلاح طلب/وزیر کار در دولت دوازدهم

۳6-جلیل جعفری/تشکیل دولت قانون/اصولگرا نماینده ادوار مجلس

۳۷-غنی نظری خانقاه/مبارزه با فساد/اصولگرا نماینده ادوار مجلس

۳۸-الیاس نادران/نجات اقتصاد ایران/اصولگرا نماینده ادوار مجلس

۳۹-حسن کامران/مبارزه با فساد/اصولگرا نماینده ادوار مجلس

۴۰-حسن سبحانی/کنترل عدم تعادل‌های موجود در کشور/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

41- احمد اکبری/ادامه راه شهید رئیسی در خدمت به مردم و مبارزه با  فساد/اصولگرا نماینده ادوار مجلس خبرگان

۴۲-قاسم جاسمی/آشنایی با مسائل دولت اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۴۳-حمیده زرآبادی/اصلاح رویکرد سیاست داخلی/اصلاح‌طلب/نماینده ادوار مجلس

۴۴-محمد ناظمی اردکانی/پرهیز از اشراف‌گرایی/اصولگرا/وزیر تعاون دولت نهم

۴۵-علیرضا ور ناصری /مردم داری و عدالت گستری/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۴۶-حمید کریمی/زدن حرف اول در اقتصاد اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۴۷-محمدرضا اسکندری/جهش تولید اصولگرا/وزیر کشاورزی دولت نهم

۴۸-علی آذری/اصلاح نظام اداری/اصولگرا نماینده مجلس

۴۹-اردشیر مطهری/رعایت عدالت در توزیع ثروت/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۵۰-اسحاق جهانگیری/گشایش گری عملی اصلاح طلب/معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم

۵۱-محمد وحدتی/گسترش عدالت/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۵۲-حسن نوروزی/اصلاح نظام بودجه ریزی اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۵۳-حسین گروسی/رفاه و تامین اجتماعی اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۵۴-محمد رویانیان/شفافیت و پاسخگویی اصولگرا/رئیس اسبق پلیس راهور

۵۵-مهدی شیخ/ادامه راه طی شده/مستقل/نماینده ادوار مجلس

۵۶-محمد علی وکیلی/تشکیل دولت نخبگان اصلاح طلب/نماینده ادوار مجلس

۵۷-وحید جلال‌زاده/بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۵۸-محمدحسن نامی/ایجاد دولت هوشمند اصولگرا/رئیس ستاد مدیریت بحران/وزیر اسبق ارتباطات

۵۹-علیرضا افشار/کشاندن مردم به بدنه دولت/اصولگرا/رئیس اندیشکده جنگ نرم در دانشگاه عالی دفاع ملی

60-محمدمهدی زاهدی/ایجاد دولت تحول و پیشرفت/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس/وزیر علوم دولت نهم

۶۱-اصغر سلیمی/حل مشکل مسکن و فرزندآوری/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۶۲-مصطفی پورمحمدی/ تحقق عدالت، ثروت و قدرت/اصولگرا/وزیر دادگستری/وزیر کشوردر دولت‌های نهم و دهم

۶۳-محسن کوهکن/محوریت دولت با فرهنگ، تحول،مصلحت و رضایت مردم/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۶۴-شمس الدین حسینی/تحول اقتصادی و آسایش اجتماعی/اصولگرا/نماینده مجلس/ وزیر اسبق اقتصاد

۶۵-محمدباقر قالیباف/جلوگیری از حاکم شدن رکود و سوء مدیریت مانند دهه ۹۰/اصولگرا/رئیس مجلس در دوره‌های یازدهم و دوازدهم

۶۶-هاجر چنارانی/مطالبه‌گری برای سهم زنان/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۶۷-ضرغام صادقی/ایجاد دولت اقتدار اقتصادی/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۶۸-اکبر نیکزاد/حل مشکلات براساس/نهضت آیت ا... رئیسی /اصولگرا/رئیس سابق بنیاد مسکن

۶۹-احمد موسوی/سپردن انقلاب به افراد کاربلد/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۷۰-ابراهیم عزیزی/ادامه راه دولت سیزدهم اصولگرا/نماینده مجلس

۷۱-علی وقفچی/تقسیم عادلانه ثروت کشور اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۷۲-عباس آخوندی/رفع تحریم‌ها/اصلاح طلب/وزیر راه دولت یازدهم

۷۳-داود منظور/عملیاتی کردن/وعده‌های رئیس جمهور شهید/اصولگرا/رئیس سازمان برنامه و بودجه

۷4-مهرداد بذرپاش/تکمیل اقدامات شهید رئیسی/اصولگرا/وزیر راه دولت سیزدهم

۷۵-امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی/رفع فقر، رشد اقتصادی وکاهش آسیب های اجتماعی اصولگرا/رئیس بنیاد شهید

۷۶-صولت مرتضوی/تداوم مشی آیت ا...رئیسی/اصولگرا/وزیر کار دولت سیزدهم

۷۷-علی نیکزاد/تشکیل دولت مردم و زمان اصولگرا/نماینده مجلس

۷۸-رفعت بیات/استفاده مناسب از امکانات و منابع انسانی کشور/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۷۹-عبدالرحیم بهاروند/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

۸۰-سیدعلی حسینی نیشابوری/بازگشت به آرمان‌های اصیل انقلاب/اصولگرا/نماینده ادوار مجلس

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه ستاد انتخابات کشور در رابطه با زمان اتمام تبلیغات
نظر متفاوت پرسپولیسی‌ها برای بازگشت بیرانوند
مربی خارجی استقلال به زودی معرفی می‌شود؟
تعداد بازداشتی های فساد در فوتبال به ۸ نفر رسید
مهم‌ترین مشکل چمن ورزشگاه تختی چیست؟
شاخص بورس تهران ۲۰ هزار واحد رشد کرد
افزایش ۱۷ درصدی درآمد پایدار بودجه در دولت سیزدهم
افزایش ۱۳.۷ درصد‌ی ‌سرمایه‌گذاری و رشد ۵ درصدی اقتصادی در دولت شهیدجمهور‌
تفاهم‌نامه گازی ایران و روسیه‌ امضا شد
امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است
وزیر ارشاد: مراسم چهلم شهید رئیسی فردا با سخنرانی «نصرالله» برگزار می‌شود
وزیر نفت: صادرات نفت کشور در شرایط تحریم ۲.۵ برابر شد
توضیحات مرتضوی درباره واریزی به حساب بازنشستگان
چرا مشارکت حداکثری در انتخابات مهم است؟
اجتماع حامیان سعید جلیلی در شیراز
مخبر: ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن در جریان است
زاکانی در دانشگاه تهران: قراردادهای نفتی و گازی که در زمان دولت اصلاحات بستند، فاجعه است
علی باقری: شهید رئیسی مسیر خنثی‌سازی تحریم ها و مذاکرات را دنبال کرد
افتتاح ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد مسکونی در سراسر کشور
حمایت حسن روحانی از مسعود پزشکیان
لاریجانی: پزشکیان توانمندی اداره دولت را ندارد +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top